Brand!   4 comments


Brand-Cutas-Bajas

Vrijdagochtend 22 november 2013.

Policia-Local-XaloEen raar geluid hoor ik, is er iemand aan het werk of zo? Het lijkt wel geknetter. Dan zie en ruik ik de rook. Het waait hard, de wind staat onze kant op en het vuur is niet ver weg. Welke idioot is er nu tuinafval aan het verbranden? Dat mag helemaal niet ´s middags en zeker niet als het zo hard waait. Ik spring op mijn fiets om te gaan kijken. Geen tuinafval, maar een heel stuk braakliggend terrein met hoog onkruid staat in brand. Cokky belt de Guardia Civil, de buurvrouw belt de politie en op de weg staan we met wat omwoners te kijken hoe de struiken in vlammen opgaan. Een auto van de bosbrandweer is als eerste ter plaatse. Dan komt de Guardia Civil, mijn favoriete politieagente van de gemeente en de man van de Protecion Civil komt uit zijn werk aangescheurd op een brommertje. Was hij thuis geweest dan was hij als eerste hier geweest want zijn huis staat bijna in de vuurlinie. Er wordt druk gebeld en overleg gepleegd met de brandweer: “Ja, er staan huizen vlakbij, en ook een schuurtje waar gasflessen in opgeslagen zijn”. Maar de brandweer moet uit Denia komen dus die zijn wel even onderweg. Kordaat wordt er een gat geprikt in de plasticwaterleiding en een gordijn van water spuit omhoog, zo: dat zal de vlammen het lastiger maken om de weg over te steken. “Straks gaat de paal van de telefoonleidingen in de fik”, zegt de buurvrouw. “Nou ja, ik heb toch geen vaste lijn meer, kom, we gaan weer naar huis”. Het onkruid is verbrand, het is wel duidelijk dat de schade verder beperkt zal blijven en alleen de professionals blijven achter.  Dit is het zoveelste geval van brandstichting in de vallei dit jaar. De brandweer arriveert en blust grondig na. Ik ben blij dat ik op de ongebruikte percelen naast ons een strook onkruidvrij houd als een soort brandgangetje. Cokky moppert, want ze had net de was opgehangen en die kan meteen weer de machine in vanwege de rooklucht, maar we zijn opgelucht dat het weer geblust is.

Posted 22 november 2013 by Edwin in Geen categorie

4 responses to “Brand!

Subscribe to comments with RSS.

  1. Eng……

    groetenuitspanje
  2. Zonde. Kan natuurlijk ook een nonchalant weggegooide peuk zijn. Buiten de buitengewoon aardige en behulpzame Spanjaarden, viel ons helaas wel op dat er een enorme rotzooi overal ligt. Hartstikke jammer.

    • In heleboel gemeenten wordt er nu ook zwerfvuil opgeruimd maar niet zoals in Nederland. Toen ik bij Staatsbosbeheer werkte had 1 man als dagtaak om alleen maar illegaal gestort vuil op te ruimen en zwerfvuil weg te halen. Ik heb wel eens gedacht om niets meer te laten opruimen zodat men kon zien hoe erg het is in Nederland. Het is echt niet veel anders is dan Spanje. Let maar eens op hoeveel mensen er in de weer zijn om Nederland schoon te houden en wat dat kost. In Spanje betalen we heel erg veel minder en is daardoor dus ook vuiler.

  3. Ja dat is ook zo. Het huilen staat mij hier ook vaker nader dan het lachen als ik aan het fietsen ben en zie wat er in de bermen ligt. Het ergste is vaak dat het volwassenen zijn. Volle blikjes/flesjes kan men wel meeslepen, zodra ze leeg zijn worden ze weggekieperd! In ieder geval een fijn weekend.

Geef een reactie

