Amandelbloesem en nog eens amandelbloesem.   17 comments


Amandelbloesem-dichtbij

Zaterdag 2 februari 2013.

Het is onmogelijk om binnen te blijven zitten, het is onmogelijk om zonder camera te gaan wandelen. Honderden bloesemfoto’s heb ik al, dus waarom zou ik er nog meer maken? De lucht ruikt naar nectar en de zon die bijna achter de bergen verdwijnt maakt de kleuren warm en doet amandelbomen oplichten. Ze lokken me, ik kan ze niet weerstaan. “Kom Edwin, kijk eens hoe mooi we zijn, kom!”

Wil je de foto´s groter bekijken, klik dan op een van de foto´s, hierdoor kan je alle foto´s groot bekijken.

Posted 2 februari 2013 by Edwin in Geen categorie

17 responses to “Amandelbloesem en nog eens amandelbloesem.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Daar krijg je nooit genoeg van… Sprookjesachtig mooi.
    En wat een prachtige foto’s …
    Grote groet,
    Rijk en Ria.

    Rijk en Ria van Eck
  2. Goedenavond, heb pas de boeken van Carol Drinkwater gelezen en vraag me af waarom hebben jullie geen bijenkorven staan? Lijkt me wel wat voor jullie. Pas op vara/zembla een uitzending over bijen en pesticiden. In China zijn de bijen verdwenen en gaan schoolkinderen zingend met een stok met stuifmeel de bloesems langs…
    Groet uit een rustige Bollenstreek,
    Sophie

    • We hebben een vriend met 100 bijenvolken. Dus honig is geen probleem. De vallei is voor bijen niet erg breed dus de korven staan hier meestal op de berghellingen. Ik ben benieuwd hoe het hier met de bijen gaat, een middel zoals Actara waarmee wij de palmen beschermen tegen de Picudo Rojo is waarschijnlijk zeer schadelijk voor de bijen. Als de palm bloeit komen er honderden bijen op af, terwijl heel de palm wel 6 weken giftig blijft. Ik maak mij daar grote zorgen over. Wij knippen nu de bloemen eruit. In Frankrijk zijn deze middelen al jaren verboden maar ex staatssecretaris Bleker was nu niet erg goed voor het milieu. Dus deze middelen zijn nog steeds toegestaan.

  3. Onvoorstelbaar en dan is het nog maar net februari.
    Hier in de Zuid-Bourgogne sneeuwt het lichtjes en komt er weer een week aan met nachtvorst.

    • Door de hogere temperaturen in januari bloeien de bomen nu wel 2 weken eerder. Het leuke is dat het bloeien het einde van de winter aankondigt. Na de bloesem komen er direct jonge frisse blaadjes aan en is de winter over voor mijn gevoel. Hoewel het natuurlijk nog best koud kan worden!

  4. Prachtig!!!!! Komende week eens even een tourtje gaan maken, met foto toestel! PS ben nog zoekende naar een groothoeklens voor canon 500??
    Misschien hebben jullie er nog een ter overname??

  5. Denk aan m’n hart, Ed. Zo mooi…. en een stil verlangen naar. Kus!

    • Altijd Irene, het liefst zou ik je morgen even komen feliciteren met een paar van die bloeiende takken onder mijn arm voor jou. Alvast een prettige verjaardag gewenst vanuit Spanje. (met 2 kussen, o nee, drie is in Nederland gebruikelijk)

  6. “Costa Blanca” was het toch?

  7. Vorig jaar was de bloei inderdaad 4 weken later dan nu.
    Ik heb nog een foto van het ijs is de drinkbakken van de katten en de sneeuw op de bernia op 4/2/2012.
    Wat een verschil met dit jaar

  8. Met zo’n reportage worden wij in NL erg graag verwend. ’t Is nooit genoeg, prachtig.

  9. Edwin , hoe lang blijven die amandelbomen nog in bloei?
    Wij komen 19 februari, zijn ze dan al uitgebloeid?
    groeten willem en Sue

    willem en sue belgie
    • Helaas Willem, ze bloeien nu volop maar ondanks de lagere maximumtemperturen die voor komende week worden voorspeld denk ik dat je het met prachtige, jonge, frisgroene amandelboomblaadjes zult moeten doen.

Geef een reactie

