ITV de Spaanse APK keuring.   38 comments


Donderdag 30 augustus 2012.

Zaterdag gaan we op vakantie dus kunnen we helaas niet meer met auto´s naar de ITV, de Spaanse APK keuring. Maar je kunt het gemakkelijk zelf:

  1. Maak via internet een afspraak. Je vult het kenteken nummer en je naam in.
  2. Wij gaan haast altijd naar Ondara. Als je daar aankomt rijden sluit je aan in de wachtende rij auto´s. Je hebt wel een afspraak maar die werken per 15 minuten en ze nemen dan 5 auto´s per kwartier. Dit kan nog weleens uitlopen.
  3. Ga naar het kantoor met je autopapieren en neem je verzekeringspapieren mee. Zonder WA-verzekering wordt je auto niet gekeurd. Je betaalt eerst op het kantoor. Diesels (65 euro) zijn duurder dan benzine auto´s.(50 euro). Je krijgt een keuringspapier die de inspecteur nodig heeft samen met het deel waarop kan worden aangetekend dat de auto is goedgekeurd.
  4. Als je aan de beurt ben blijf je in de auto zitten, ze vragen de kilometerstand en controleren de chassisnummers en motornummers. Dan de uitlaatgassen, enz. de meeste controleurs kennen ook de termen in het Engels.
  5. Daarna rij je stukje verder en de remmen worden gecontroleerd. “Freno de mano” is de handrem.
  6. Nog een stukje verder rij je over de “smeerkuil”, de auto wordt van onderen bekeken. Zet de motor af, trek de handrem aan en beweeg het stuur heen en weer als de ITV man dat vraagt. Daarna moet je remmen terwijl de auto lekker heen en weer geschud wordt.
  7. Einde van de test, je krijgt het formulier weer terug, parkeert de auto en ga naar het kantoortje waar je bij een goedgekeurde auto een sticker ontvangt die je aan de passagierszijde, rechts bovenaan (aan de binnenkant) van de voorruit plakt. Deze is 2 jaar geldig tot de auto 10 jaar is. Is de auto ouder dan 10 jaar moet hij ieder jaar gekeurd worden. Bedrijfsauto´s, huurauto´s, taxi´s moeten vaker worden gekeurd.
  8. Als de auto afgekeurd wordt heb je meestal 60 dagen de tijd om hem te laten herkeuren. Dat kost 22 euro en ze controleren dan alleen het afgekeurde punt. Je mag met een afgekeurde auto eigenlijk alleen maar van en naar een garage rijden.

Tips:

  1. Heb je een diesel geef dan thuis, als de motor warm is eens flink gas, gewoon gaspedaal intrappen tot op de bodem. Komen er heel erg zwarte rookwolken uit je uitlaat herhaal dit proces dan net zolang totdat de uitlaatgassen schoner zijn en ga daarna pas naar de ITV.
  2. Zorg dat er water in de ruitensproeier zit, voor de test.
  3. Kijk zelf even of je lichten het doen, remlicht en achteruitrijlicht, niet vergeten. Rem tijdens de test rustig en geleidelijk maar wel steeds harder. Ook bij het aantrekken van de handrem. Bij de achterremmen kan je wel flink doortrappen. Ik heb altijd de indruk dat deze tip betere testresultaten geeft. (minder onderling verschil)
  4. Ze hebben lekkere koffie uit de automaat in het kantoortje.
  5. Ga nooit in discussie met de controleur, hij komt toch niet terug op zijn menig, de auto blijft afgekeurd.

Vanaf 1 oktober 2012  kunnen ook auto´s met Nederlands kenteken in Spanje worden gekeurd maar niet bij alle ITV keuringsstations. Kijk op de website van de RDW voor nadere informatie.

Mooi, dan kunnen wij zaterdag op weg naar de noordkant van Spanje en u gezellig naar de ITV.

Posted 30 augustus 2012 by Edwin in Geen categorie

38 responses to “ITV de Spaanse APK keuring.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Gat in de markt..De apk-vakantie.

    • Misschien wel, als je toch met de auto hier in Spanje bent. Het zijn onafhankelijke keuringsstations. Ik neem aan dat als een garage in Nederland keurt je meestal meer kwijt bent dan 50 euro. Laat je de auto hier in Spanje eerst een beurt geven, met een uurloon van 23 euro zal dat ook wel goedkoper uitpakken. (Bij de dealer ben je wel 30 euro per uur kwijt) Maar of het nu een leuk uitstapje is tijdens je vakantie?

    • Ook ik heb mijn auto in Spanje laten keuren. Ik zit in de buurt van Barcelona en dan moet je bij Certio zijn. Certio heeft 10 filialen en er is er maar een die voor de RDW keurt. Deze zit in Sant Cugat aan de c/ amposta nr 2. Dit is ongeveer 20km ten westen van Barcelona. Maak via internet of bellen een afspraak. Betaal daar € 21,48 en je auto wordt netjes gekeurd. Daarna krijg je een keurig RDW certificaat en klaar is kees. Vriendelijke mensen daar die keurig helpen. Certio is een onafhankelijk keuringsstation dus hij is goed of niet. Bij de Hollandse mafia garages ben je nooit zeker of alles wat ze zeggen inderdaad ook zo is en je wordt altijd gebeld met de mededeling dat het toch meer gaat kosten dan gedacht. Jammer dat in holland geen onafhankelijke keuringsstations zijn.

      • Dat ben ik helemaal met je eens. Ik geloof dat ze in Nederland ook nog steeds geen oplossing hebben gevonden om bromfietsen en motoren APK te keuren. Het enige voordeel dat ik bij het Nederlandse systeem zie is dat het je minder tijd kost. Je kunt de jaarlijkse onderhoudsbeurt combineren met de keuring. Hier in Spanje moet je naar eerst naar de garage en daarna nog eens laten keuren.

  2. De tips zijn erg handig. Hier in Catalunya is de test een beetje anders. Ik ben ieder jaar aan de beurt (oud autootje) maar ik stap altijd uit,ga op een muurtje zitten en laat het de inspecteur zelf doen. Niet omdat ik invalide ben maar ik wordt altijd zenuwachtig van het geschreeuw van de instructies!

    • Dat zie ik ook wel een enkele keer in Ondara. Ik denk als je het vraagt dat ze het geen probleem vinden, hoewel het ze iets meer tijd kost. De instructie´s kunnen ze eventueel ook in het Engels geven of in het Valenciaans. 🙂

  3. We hebben er al over gelezen (in de ANWB-kampioen; toen had ik al in gedachten het t.z.t. aan je te vragen). Edwin, het zou fijn zijn als je ons op de hoogte houd, wanneer je weet bij welk keuringstation in de buurt we terecht kunnen (want ik had begrepen dat het niet overal kan). Makkelijk als we in de toekomst vaker en langer in Spanje zijn.
    gr. van Petra (uit Millena)

  4. Super, enorm bedankt hiervoor,bovendien zijn er waarschijnlijk meer mensen blij mee…Wij komen er uit op deze manier. Jullie enorm genieten van de vakantie met hopelijk nog lekker weer. Groetjes uit Lliber

    pien van de weerdt
  5. Hier zijn behoorlijk wat mensen die uitstappen en de autosleutel afgeven. En het gaat sneller als ze het zelf doen.

  6. Hoi edwin, Even een vraagje.. is het een probleem als je de auto enkele dagen na de expiratie datum laat keuren. je loopt uiteraard kans op de boete maar ik weet niet of de ITV zelf ook nog sancties heeft ?

    • Nee, dat is geen probleem. Al is het 2 maanden later. Vroeger schoof de keuringsdatum dan ook nog op maar nu hou je diezelfde datum en moet je dus eerder terug. Als de politie controleert krijg je wel een behoorlijke boete. Maar de ITV zelf doet niet moeilijk. Zorg dat je ook de verzekeringspapieren bij je hebt voor de ITV keuring.

  7. Onze 14 jaar oude BMW is vorige week vrijdag weer goedgekeurd ! Om dat te vieren zijn we aansluitend maar even een hapje gaan eten bij “el Baret de Miquel ” in Dénia … Topklasse, die houden we er in !!

  8. Wat we alleen niet helemaal goed begrijpen is dat we bij de invoer keuring een roetmeting hebben gehad en dat de twee keuringen daarna we géén roetmeting of iets dergelijks hebben gehad.. Overigens helpt het tanken van Diesel Extra, een tankbeurt vóór de keuring, bij het reduceren van roetvorming. Normaal zie je flinke rookpluim bij flink gas geven tijdens het warmrijden en nu was dat aanmerkelijk minder….

    • De roetmeting hoort bij de ITV keuring maar in Ondara slaan ze hem wel eens over als ze het druk hebben en zien dat (bijvoorbeeld bij de geluidsmeting) er weinig zwarte walm uit de uitlaat komt. Diesel Extra werkt ook goed maar het best is om te laten keuren met een warme motor en die eerst even schoon te branden door een aantal malen diep gas te geven totdat er nauwelijks meer zwarte uitlaatgassen te zien zijn. Trouwens ook de geluidsmeting slaan ze wel eens over. Vandaag 2 keer naar de ITV geweest, pffff…. tijd voor vakantie!

  9. Beste mensen, ik heb geen ervaring met ITV keuringen, zit er een in de buurt van Gandia / Villalonga ?
    Ik kan in Nederland een auto kopen met Spaans kenteken, kan ik deze vanuit Nederland in Spanje op mijn naam zetten
    Ik heb een NIE en een Spaanse bankrekening, weten jullie een GESTOR in de buurt van GAndia , liefs Engels of Nederlands sprekend
    groet rob

    • Via de mail heb ik je het adres toegestuurd van Marcelo in Alcalali. Hij doet niet anders dan auto’s met Nederlands kenteken invoeren en op Spaans kenteken zetten.
      Bij het kopen van een Spaanse 2de hands auto is (voor zover ik weet) overdrachtsbelasting verschuldigd, net als in Nederland met een huis, over de dagwaarde. Het loopt altijd via een gestor. Als je niet in Spanje woont en nog in Nederland staat ingeschreven mag je niet in Nederland rijden met een Spaans kenteken. Anders zou heel Nederland met een Spaans kenteken rondrijden. (Geen BPM en slechts een paar tientjes wegenbelasting per jaar)

      • Je kan in Ned. wel degelijk met een buitenlands kenteken rijden. Er zijn alleen wat voorwaarden. De tijd dat je met de auto in Ned. rijdt moet je wegenbelasting betalen. Er moet bpm betaald zijn. Ik rijd met een oorspronkelijk Ned auto met nu een buitenlands kenteken. Ben aangehouden door de douane. Kreeg een brief dat ik in overtreding was, maar dat er geen sanctie werd opgelegd omdat de bpm was betaald.

      • heb je een nummer van Marcelo in Alcalalli of moeten we naar Javea bellen?

        sandra vercammen
  10. Goedendag,

    een vraagje waar u misschien antwoord op heeft: wij gaan per juni emigreren naar Spanje (Barcelona) en willen onze oude Saab op Spaans kenteken laten rijden. Nu is er een LPG tank in de auto ingebouwd, waardoor de auto op zowel LPG als op benzine kan rijden. Denkt u dat dit voor problemen kan zorgen bij de keuring? (wij zijn ons er van bewust dat je als particulier geen LPG kunt tanken in Spanje)

  11. Ik lees: “Wij zijn ons er van bewust dat je als particulier geen LPG kunt tanken in Spanje”. Niet juist. Je kan als particulier LPG tanken vlak over de Frans/Saanse grens, Barcelona, Valencia, Benidorm, tussen Benidorm en Alicante, in Alicante enz.

  12. Nog wat info: Het is waarschijnlijk onbekend dat degene die met een Nederlands kenteken lange tijd in het buitenland rijden NIET verzekerd zijn. Lees de polis daar maar eens op na. In de mijne stond: “De verzekering eindigt van RECHTSWEGE: – zodra het verzekerde motorrijtuig in de regel in het buitenland wordt gestald”. Ik meen dat dit een periode van 3 maanden is. Bij een ongeluk wordt de schade (WA) wel betaald, maar wordt verhaald op de verzekerde. Kan dus een hele dure grap worden. Je auto met Ned. kenteken in het buitenland verzekeren is niet mogelijk, want de verzekeringsmaatschappij moet kantoor hebben in het land waar het kenteken is uitgegeven. De oplossing is dus gewoon je auto op, in dit geval, Spaans kenteken laten zetten, de bpm in Nederland NIET terug vragen en als in Nederland wordt gereden de wegenbelasting betalen. Dat is per saldo ook nog een stuk goedkoper. Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/motorrijtuigen_met_buitenlands_kenteken/
    en
    http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/aangifte_motorrijtuigbelasting_buitenlands_kenteken

    • Zoals ik zei, gewoon hier een nieuw autootje zonder bpm kopen. Wij kochten voor 15.000 euro een gloed nieuwe partner diesel met alles er op en er aan. De diesel kost 1.27 en de wegenbelasting per jaar 60 euro.

      • Een klein detail. In Nederland afgesloten schadeverzekeringen, eindigen van rechtswege uiterlijk 3 maanden nadat men Nederland met ter woon verlaten heeft. Dit houdt in dat de verzekering automatisch eindigt. Wanneer niet wordt opgezegd, kunnen polissen nog jaren doorlopen, maar verzekeraars zijn niet meer uitkeringsplichtig na die bewuste drie maanden. Nederlanders die ingeschreven zijn in de GBA in hun gemeente, kunnen rustig 5-6 maanden door Europa toeren, zonder dat zij bang hoeven te zijn dat zij na drie maanden onverzekerd zijn.

  13. dank voor jullie reacties. Uiteindelijk hebben de Saab (voorlopig) nog in NL gelaten, en doen we hier alles met fiets/ov/af en toe auto huren. Wie weet komt ie in de toekomst nog deze kant op.

  14. Je zou in de reactie van Bert kunnen lezen dat de verzekeringsvoorwaarden en, en, en gelezen moet worden, maar het is of, of, of.

    Letterlijk uit de voorwaarden:

    Beëindiging van rechtswege
    De verzekering eindigt van rechtswege:
    – zodra verzekeringnemer of (na overlijden) de erfgenamen ophouden belang te hebben bij het verzekerde motorrijtuig en de feitelijke macht daarover verliezen;
    – zodra verzekeringnemer ophoudt woonplaats in Nederland te hebben;
    – zodra het verzekerde motorrijtuig in de regel in het buitenland wordt gestald of een buitenlands kenteken gaat voeren;

    Duidelijk is hier dat het om OF voorwaarden gaat, Alhoewel, er zijn mensen die geloven dat je na je overlijden een andere “woonplaats” krijgt. (geintje)

    Het is maar hoeveel je wilt vertrouwen op de coulance van de verzekeringsmaatschappij.

    • Voor de volledigheid. De verzekeringsmaatschappij meldde dat de WA schade wordt betaald (dus je bent niet onverzekerd), maar dat de schade wel op de verzekeringsnemer verhaald gaat/kan worden.

  15. ik heb ook mij VW transporter mee genomen naar Spanje grijs kenteken binnen 6 maanden alleen maar lekke banden en zelfs geprobeerd om te stelen. Dus Spaans kenteken vooraf door een inspecteur laten controleren in Valencia wat een toestand zeg ik moest bijna de halve auto slopen. Zij bars moest ik verwijderen die waren origineel van Volkswagen Duitsland de achterzij ramen van dubbele cabine waren licht getint met folie ook verwijderen RVS GRILL tussen de koplampen ook verwijderen maar mijn ramen zijn al iets getint van fabriek uit dat mag ook niet ik zeg tegen die vent kijk er zit een officieel keurmerk in van de fabrikant o dat had hij niet gezien ook op de zij bars zat een VW Keurmerk maar deze moest ik verwijderen. de verlichting werd ook afgekeurd toch keurmerk VW. Ik heb een klacht ingediend tegen die keurmeester en heb elders mijn auto laten keuren… het enige wat ik moest verwijderen was glas folie daar zat geen keurmerk op. simpel haardroger folie nat maken en kan zo eraf halen. Heb bij Europart in Valencia nieuwe folie gekocht in de verpakking zijn kleine stickertjes ingesloten deze op je ramen plakken en daarover heen de nieuwe folie je moet wel kennis hebben van glas folie zetten anders gaat niet lukken heb vroeger op zaterdags bij zo een bedrijf gewerkt. zit er nu 4 jaar op en nog als nieuw. wat ik wel vind dat auto,s hier in Spanje veel te lijden hebben. schade die je zelfs niet veroorzaakt krassen bumper schade wand parkeren kunnen ze hier niet het is voor en achter tegen je auto aanrijden. je kan beter auto,s tellen die geen schade hebben wand 85% heeft schade. ik koop hier geen nieuwe auto zonde van het geld hier is het net een bots baan. Over 2 jaar gaan we toch weg uit Spanje naar Azië. en dat APK keuren hier niet zo prima voor de auto. zeker niet op de rollerbank. en ik snap het niet wand je ziet hier bedrijf busjes rondrijden of dat ze zo uit vliegtuig zijn gevallen vol met deuken koplampen hanger aan touwtjes en draadjes ramen met barstten en dat word allemaal goedgekeurd gelukkig mag ik nog in de Stad Barcelona rijden ondanks er geen roetfilter aangebracht is die roet pot heb ik in Nederland laten verwijderen voor een roetpijp meer pk en schonere motor. Ze hadden ook wat te zeuren over de uitlaat die is in Nederland vervangen voor complete RVS uitlaat en spruitstuk is ook vervangen grotere kanalen meer pk meer power. wel spijt ik de bus in Nederland niet heb verkocht 2013.

    • Inderdaad, dat adviseer ik altijd: verkoop je auto in Nederland en koop een nieuwe (zonder BPM) in Spanje. Dat scheelt heel veel gedoe en kosten. Maar goed, je hebt nog nooit zo weinig wegenbelasting betaald voor je bus. 😀

  16. Ik ben de draad kwijt rondom de banden op de auto. Moeten nu exact de banden op de auto zitten die op de technische kaart staan dus ook de bandenmaat of wordt er alleen gekeurd op de snelheidsindicatie op de band. Ik ga nieuwe banden plaatsen en het zou zonden zijn als ze er weer af moeten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.