Cichorei (Cichorium intybus)   Leave a comment


Cichorei_bloem

Dinsdag 26 mei 2009.

Andijvie? Wat heeft wilde cichorei nu met een krop andijvie te maken? Als ik de wetenschappelijke naam van de cichorei (Cichorium intybus) in mijn plantenboek opzoek zie ik het staan: andijvie (Cichorium endiva). Dat moet bijna een vergissing zijn want ik zie absoluut geen overeenkomsten tussen de malse andijvie en de taaie, met paarse bloemen bloeiende cichorei. Hoewel… de Spanjaarden eten hier in het voorjaar wilde “camaroja” en dat zijn de net opgekomen bladeren van de cichorei. Het verband tussen beide planten had ik toen nog niet in de gaten, tot een paar dagen geleden. Van de winterandijvie die we begin november in de moestuin hebben geplant hebben we slechts 2 kroppen gegeten. Cokky vindt het leuke planten maar wel veel werk om ze te wassen, te snijden en te koken, denk ik. En zie, binnen een maand groeit de andijviekrop door tot een dikke meter hoogte, krijgt zijtakjes en paarse bloemen. Het is voor het eerst van mijn leven dat ik een krop andijvie zie bloeien, vergissen is uitgesloten, het zijn tweelingen, andijvie is ook cichorei.

AndijvieAndijvie_plant

Posted 26 mei 2009 by Edwin in Bericht

Geef een reactie

