Verliefd.   Leave a comment


eerste-huis1

Woensdag 1 augustus 2007.

huis-1Met een schok van de herkenning blijf ik staan. Ik was verliefd, nee, wij waren verliefd. En daar hangt ze nu, na al die jaren is ze weer te koop. Ik wist dat je verliefd kon worden op vrouwen maar op huizen was mij nog nooit overkomen. Het was in maart 1994 en voor het eerst reden wij de groene Jalónvallei binnen met zijn zeven stille, bijna uitgestorven dorpjes. De wijncoöperatie met de onverharde parkeerplaats, een enkel tractortje onder de oude zilver populieren, wat een rust. Heel veel huizen stonden te koop. De peseta was op een dieptepunt aangeland en het Britse pond ook. Hoeveel huizen wilt u kopen? Zoek maar uit, vijf voldeden aan onze eisen. Rustig gelegen, veel grond en het moest ook binnen ons budget passen. Op één huis werden we verliefd, het was net klaar en gebouwd door de drie Monserat broers. Goede materialen, mooie grenen balken, grenen ramen en een prachtige keuken. Uitzicht op het iets lager gelegen dorpje met in het midden het donkerblauwe koepeltje van de kerk. Half maart was het. Rond het huis op de 5500 m2 land, herkende ik direct de bloeiende orchideeën, Hondskruid, diezelfde soort als bij ons in de duinen bloeit maar dan twee maanden eerder. Wat een mooi plekje. En wat moet het gaan kosten? Versta ik het goed? Ja, 13 miljoen peseta’s. Dat is 165.000 gulden. (75.000 euro) Net binnen ons budget. We besluiten het te kopen en drinken een glas wijn met de makelaar en de broers. Dan begint het wachten op de eigendomspapieren. Maanden verstrijken en na een jaar geven we het op. We gaan terug naar de rustige vallei en kopen het huis waar we nu wonen. Keus genoeg maar niet meer verliefd. En nu hangt ze in de etalage van één van de 13 makelaars in het dorp. Met moeite kan ik op de netjes bestrate parkeerplaats een parkeerplekje vinden. De terrasjes zitten vol met toeristen die de wijncoöperatie hebben bezocht. Meer mensen blijven staan en bekijken het huizenaanbod. De vraagprijs voor onze eerste liefde is opgelopen naar 504.000 euro. Ik wist dat alles zou veranderen maar dat het zo snel zou gaan kan ik maar niet bevatten.

eerstehuis1

eerste-huis3

Posted 1 augustus 2007 by Edwin in Bericht

Geef een reactie

