Schaapsherder.   9 comments


Schaapskudde_Spanje

Vrijdag 21 november 2014. (eerder gepubliceerd op 22-2-2009.)

Herder_SpanjeWie kent iemand die schaapherder is? In Spanje is dat niet zo moeilijk, bijna ieder dorp in het binnenland heeft nog wel kudde schapen of geiten. In Nederland ligt het lastiger. Toch zijn ze er nog, niet alleen bij Staatsbosbeheer maar ook bij het Goois Natuurreservaat. Mirjam heeft jaren geleden bij Staatsbosbeheer stage gelopen en mailde mij dat ze schaapsherder geworden is. De kudde telt 200 schapen. “Het werken met de schapen en mijn eigen border collie is geweldig. Ik voer nu heel specifiek heidebeheer uit waarbij ik weinig bemoeienis heb van kantoor. De hele dag buiten!!”
Haar Spaanse collega, die ze hier “pastor” noemen, heb ik geprobeerd uit te leggen dat het niet haar eigen schapen zijn, dat ze gewoon betaald krijgt en vier dagen per week werkt. Een deeltijd herder dus. “Dus ze hoeft niet te leven van de schapen, werkt maar vier dagen en krijgt gewoon betaald. Hij wil van mij weten hoeveel ze dan betalen.” Ja, misschien wel 1000 euro per maand. “Om de boel kaal te laten vreten, om te voorkomen dat het bos wordt, om te zorgen dat er erosie ontstaat?”, vraagt de man ongelovig. Ja, knik ik. Ze zijn in Nederland gek op stuifzand en verwoestijning. De Spaanse herder die niet in het bosgebied mag komen en jaarlijks veel geld betaalt om zijn kudde in de natuur te laten grazen, hoeft niet lang na te denken. “Dus het paradijs bestaat toch, ik heb wel 300 dieren, ze vreten alles wat groen is, wanneer kan ik beginnen?”

Spaanse_herdershondSpaanse_kudde

Geplaatst21 november 2014 doorEdwin inGeen categorie

9 Reacties op “Schaapsherder.

Schrijf je in op reacties met RSS.

  1. Geweldig…..mooi toch dat verschil van inzicht en de ongeloof bij het horen van het ondenkbare 🙂

  2. Omgekeerde wereld. Het is zelfs nog omgekeerder: in Nederland krijgen de schaapskuddes bovenop de vergoeding van de terreinbeheerders ook nog overheidssubsidie. ik heb zelf de eer gehad aan die subsidieregeling bij EZ te mogen werken.

    gerrit en anneke
  3. Kwam recent een jonge ICT-er tegen, 30 jaar, die na drie jaar schaapsherder zijn voor IVN, verkocht was samen met de schapen, aan een commerciële boer. Na drie maanden kon hij het leed niet meer aanzien. De wijze waarop met de schapen omgegaan moest worden, was dier onwaardig. Hij is nu technisch onderhoudsmonteur. En de schapen?
    NB een gewaarschuwd blogger telt voor drie, een volger geniet toch

  4. Waarom zijn er zoveel zwarte schapen in Spanje?
    Hier is er altijd maar eentje in de kudde ( not me! )

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.